conflict & communication online, Vol. 20, No. 2, 2021
www.cco.regener-online.de
ISSN 1618-0747

 

 


 

Editorial

Utopie und Widerstand: Bloch, Ideologiekritik und Bildung
Utopia and Resistance: Bloch, Ideological Critique and Education
Guest editors: Ricarda Gugg, Wassilios Baros, Heinz Sünker & Sabine Coelsch-Foisner

1. Kunst Ideologiekritik Utopie
Art Ideological Critique Utopia

Reinke Schwinning
Vom Abwaschmädchen zur Seeräuberkapitänin. Musik als Mittel politisch-ideologischer Vermittlung in der Musikphilosophie Ernst Blochs
From dishwashing girl to buccaneer captain. Music as a means of political-ideological mediation in Ernst Bloch's music philosophy

Werner Michler
„Taten und Leiden unseres Lichts“. Ernst Blochs Aufsatz „Die Zauberflöte und Symbole von heute“ (1930) im Kontext
"Deeds and Sufferings of Light". Ernst Bloch's essay "The Magic Flute and Symbols of Today" (1930) in context

Manuel Theophil
Ernst Blochs Realismus einer mittelbaren Sachlichkeit. Ideologiekritik durch literarische Texte
Ernst Bloch's realism of a mediate objectivity. Ideological criticism through literary texts

Lina Uzukauskaite
Utopie- und Widerstandsdenken bei Ingeborg Bachmann in Korrespondenz zu Ernst Bloch und Theodor Wiesengrund Adorno
Utopia and resistance thought in Ingeborg Bachmann in correspondence with Ernst Bloch and Theodor Wiesengrund Adorno

Katrin Ackerl Konstantin
Mapping the Unseen. Ein künstlerisches Forschungsprojekt
Mapping the Unseen. An artistic research project

2. Bildung Hoffnung Veränderung
Education
Hope Change

Solvejg Jobst
Das Prinzip Hoffnung: Blochs Beitrag zum praxeologischen Verständnis von Bildung
The Principle of Hope: Bloch’s contribution to the praxiological understanding of education

Robert Schneider-Reisinger
Inklusive (Schul-)Pädagogik als Theoriepraxis – Skizzen einer konkret-utopischen Erziehungswissenschaft
Inclusive (school) pedagogy as theory–practice. Sketches of a concrete-utopian educational science

Wassilios Baros, Ulrike Greiner, Aida Delic & Mishela Ivanova
Krisennarrative von Kindern als Futures Literacy
Children's crisis narratives as Futures Literacy

Ulrike Greiner, Wassilios Baros, Herlinde Aichner & Paraskevi Fanarioti
Vergangenheit als Zukunft: Utopien in Krisennarrationen von Schülerinnen und Schülern während der Corona-Pandemie
Past as future: Utopias in students' crisis narratives during the Corona pandemic

Essays

Volker Schneider
Ernst Blochs »Neue Mathesis« als Vademecum für widerständische Aktivität
Ernst Bloch's "New Mathesis" as vademecum for resistive activity