Editorial
Utopie und Widerstand: Bloch, Ideologiekritik und Bildung
Utopia and Resistance: Bloch, Ideological Critique and Education
Guest editors: Ricarda Gugg, Wassilios Baros, Heinz Sünker & Sabine Coelsch-Foisner
1. Kunst – Ideologiekritik – Utopie
Art – Ideological Critique – Utopia
Reinke Schwinning
Vom Abwaschmädchen zur Seeräuberkapitänin. Musik als Mittel politisch-ideologischer Vermittlung in der Musikphilosophie Ernst Blochs
From dishwashing girl to buccaneer captain. Music as a means of political-ideological mediation in Ernst Bloch's music philosophy
Werner Michler
„Taten und Leiden unseres Lichts“. Ernst Blochs Aufsatz „Die Zauberflöte und Symbole von heute“ (1930) im Kontext
"Deeds and Sufferings of Light". Ernst Bloch's essay "The Magic Flute and Symbols of Today" (1930) in context
Manuel Theophil
Ernst Blochs Realismus einer mittelbaren Sachlichkeit. Ideologiekritik durch literarische Texte
Ernst Bloch's realism of a mediate objectivity. Ideological criticism through literary texts
Lina Uzukauskaite
Utopie- und Widerstandsdenken bei Ingeborg Bachmann in Korrespondenz zu Ernst Bloch und Theodor Wiesengrund Adorno
Utopia and resistance thought in Ingeborg Bachmann in correspondence with Ernst Bloch and Theodor Wiesengrund Adorno
Katrin Ackerl Konstantin
Mapping the Unseen. Ein künstlerisches Forschungsprojekt
Mapping the Unseen. An artistic research project
2. Bildung – Hoffnung – Veränderung
Education – Hope – Change
Solvejg Jobst
Das Prinzip Hoffnung: Blochs Beitrag zum praxeologischen Verständnis von Bildung
The Principle of Hope: Bloch’s contribution to the praxiological understanding of education
Robert Schneider-Reisinger
Inklusive (Schul-)Pädagogik als Theoriepraxis – Skizzen einer konkret-utopischen Erziehungswissenschaft
Inclusive (school) pedagogy as theory–practice. Sketches of a concrete-utopian educational science
Wassilios Baros, Ulrike Greiner, Aida Delic & Mishela Ivanova
Krisennarrative von Kindern als Futures Literacy
Children's crisis narratives as Futures Literacy
Ulrike Greiner, Wassilios Baros, Herlinde Aichner & Paraskevi Fanarioti
Vergangenheit als Zukunft: Utopien in Krisennarrationen von Schülerinnen und Schülern während der Corona-Pandemie
Past as future: Utopias in students' crisis narratives during the Corona pandemic
Essays
Volker Schneider
Ernst Blochs »Neue Mathesis« als Vademecum für widerständische Aktivität
Ernst Bloch's "New Mathesis" as vademecum for resistive activity
|