conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006

conﬂidm WWWw.cco.regener-online.de
communication ISSN 1618-0747

Irina Wolf
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

Kurzfassung:. Fir den Durchschnittsbiirger stammt Wissen (iber jegliche Organisationen normalerweise eher von den Massenmedien als
aus direkter Interaktion, insbesondere, wenn eine Organisation geheim ist. Diese Studie versucht zu ermitteln, wie viele und welche Art
von Informationen die Menschen in Kirgisistan durch die Lektiire der Vechernii Bishkek (VB), der nationalen kirgisischen Zeitung mit der
hochsten Auflage im Land in der Periode von 2001-2005 (ber die religidse Organisation Hizb ut-Tahrir (HT) erhalten haben. Diese Orga-
nisation wurde von der kirgisischen Regierung als extremistisch eingestuft. Die Haupthypothese dieser Studie, dass die Berichterstattung
Uber Hizb ut-Tahrir in der Vechernii Bishkek in den letzten fiinf Jahren kein vollsténdiges Bild der Organisation geliefert habe, wurde mittels
elf Unterhypothesen gepriift. Die Untersuchungsmethode ist zweigeteilt — quantitativ und qualitativ. Halbstrukturierte Interviews von vier
Journalisten der Vechernii Bishkek, die den groBten Teil der relevanten Artikel geschrieben hatten, und qualitative Inhaltsanalysen der
ausgewahlten Artikel trugen dazu bei, die quantitativen Ergebnisse zu erkldaren und die "Warum" und "Na und?"-Fragen zu beantworten.
Wahrend der letzten fiinf Jahre haben VB-Journalisten mehr Artikel (ber HT geschrieben als andere Journalisten der bedeutendsten kir-
gisischen Printmedien. VB scheiterte jedoch aufgrund politischer und sozialer Einschrankungen fiir Journalisten und Zeitungen daran, ein
vollsténdiges Bild und ausgewogene Informationen lber diese Organisation zu liefern. Jede positive Berichterstattung Uber die verbotene
und geheime Organisation richtet sich gegen die offizielle Meinung (iber HT, die noch immer die Tagesordnung fiir private, aber regie-
rungsorientierte Zeitungen in Kirgisistan bestimmt.

Abstract. People are more likely to learn about organizations from the mass media than from personal experience, especially in the case
of clandestine organizations. This study covers the period 2001-2005 and tries to determine how much and what kind of information Kyr-
gyz readers received about Hizb ut-Tahrir (HT), an allegedly extremist religious organization, from Vechernii Bishkek (VB), a Kyrgyz na-
tional newspaper. VB enjoys the highest circulation of any newspaper in the country. The main hypothesis is that Vechernii Bishkek’s
coverage of Hizb ut-Tahrir did not provide a complete, balanced picture of the organization during the five years covered by the study.
This is tested on the basis of eleven sub-hypotheses. The research method is two-fold — quantitative and qualitative: Semi-structured
interviews were held with the four Vechernii Bishkek journalists who wrote the majority of the relevant articles, and qualitative content
analyses were made of selected articles. Together, these explain the quantitative findings and help answer questions like “why” and
“wherefore.”

During the five years covered by the study, VB journalists wrote more articles about HT than any other journalists working for major Kyrgyz
print media. However, VB failed to provide a complete picture of and balanced information about this organization due to political and
social constraints upon journalists and the newspaper. Covering any positive aspects of this officially-banned and clandestine organization
would conflict with the government’s opposition to HT, which still sets the agenda for this private, but pro-government Kyrgyz newspaper.

© 2006 by verlag irena regener berlin 1



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

1 Introduction

During the past five years, Vechernii Bishkek (VB), a Kyrgyz national newspaper with the largest circulation in the country,
published an average of two lengthy articles per year solely to inform its readers about an allegedly terrorist religious or-
ganization called Hizb ut-Tahrir (HT), including comprehensive information on its origins, objectives, ideology, activities in
the country and arrests of its members. In the same period, however, VB also published 205 other articles which mentioned
HT at least once. The objective of this study is to content-analyze all 215 articles, to identify the types of articles that contain
references to HT, as well as the tone of such references, and, finally, to determine whether VB provided a comprehensive,
balanced picture of the organization during the past five years.

1.1 Hypotheses

To answer these questions, the following eleven sub-hypotheses are tested: (H1) the number of articles that contain ref-
erences to HT will increase over time; (H2) the majority of articles will be written by a small number of journalists; (H3)
the number of informative articles on HT will be smaller than the total number of articles about HT member arrests and
irrelevant articles; (H4) the majority of informative articles will address the question of combating HT; (H5) the majority of
articles mainly irrelevant to HT will refer to the organization in the context of terrorism; (H6) in most cases the tone of
references to HT will be very negative; (H7) the articles will become less informative over time; (H8) the tone of references
to HT will depend on the article’s content; (H9) the number of articles with very negative references to HT will increase
over time; (H10) there will be a correlation between the authors of articles and their type of content; (H11) there will be
a correlation between author and tone.

1.2 On Hizb ut-Tahrir

“Hizb ut-Tahrir al-Islami” (“Party of Islamic Liberation”) was founded in 1952 in a Jordanian-ruled East Jerusalem suburb
by Sheikh Tagiuddin an-Nabhani (1909-1977), a Palestinian Islamic legal scholar and political activist (Baran, 2004: 21).
The central goal of HT ideology is to re-establish a Caliphate and apply Islamic law to all spheres of life. HT publicly rejects
the use of violent means to achieve its goals, and ™... the party’s record provides no evidence of it being involved in terrorist
activity against civilians, or in military actions against U.S. or Western interests” (ICG, 2003: 9). Because of its anti-Semitic
slogans, the organization is banned in several Middle Eastern countries, including Jordan, Syria, Egypt, and Iraq, and also
in European countries, including Germany and Denmark. HT is banned in all Central Asian countries (ICG, 2003: 9-11).

HT reached Central Asia in the second half of the 1990s (ICG, 2002: 6). In this region, “the majority of — though by no
means all — Hizb ut-Tahrir members appear to come from the Ferghana Valley region (including the Andijan, Ferghana and
Namangan provinces of Uzbekistan, the Sughd province in Tajikistan, and the Osh and Jalalabad provinces of Kyrgyzstan)”
(ICG, 2003: 18). Hizb ut-Tahrir membership in Kyrgyzstan continues to be overwhelmingly ethnic Uzbek! (ICG, 2002: 8).
Under Article 299 of the Kyrgyz Criminal Code, which forbids instigating religious and ethnic tensions, HT members are
generally fined or sentenced to two-five years of imprisonment if caught distributing literature with extremist content.?

In November 2003, the Kyrgyz Supreme Court banned HT and designated it as an extremist organization (Kushchubekov,
2004: 54; Baran, 2004: 109). However, “... many incidents that the government is quick to label as the work of ‘Islamic
extremists’ are actually much more about growing organized crime, much of it linked to the drug trade and lucrative cross-
border contraband with Uzbekistan” (ICG, 2003: 38). "There are also vested bureaucratic interests in the government struc-
tures that have used the Hizb ut-Tahrir ‘threat’ to broaden their own powers” (ICG, 2002: 12). In 2004, the Kyrgyz Ministry
of Internal Affairs estimated that HT membership was 1522 (Satybekov and Himidov, 2005).

1.3 Kyrgyz print media

On January 6, 2006, 180 newspapers were registered in Kyrgyzstan, but de facto the number of newspapers that are ac-
tually published is far smaller (Internews, 2006). The number of newspapers that provide reliable political information is,
however, even smaller than that. “There are 56 state-owned newspapers in Kyrgyzstan whose circulation does not exceed
5000 copies per week. These newspapers are not popular, and without state subsidies only a few of them could survive.

1. The Uzbek minority in the Kyrgyz Republic comprises 13%-14% of the 4.8 million population, the majority of which lives in the
southern parts of Kyrgyzstan (Population census of 1999, http://www.welcome.kg/ru/kyrgyzstan/population/sostav/). The
higher number of Uzbeks sympathizing with HT compared with Kyrgyz sympathizers may be explained by the fact that Kyr-
gyzstan has been unable to provide the population in the south with print media, school textbooks and other channels from
which Uzbek citizens could obtain information in their own language. The vacuum that could not be filled by Kyrgyz officials is
filled by HT leaflets, which contain information on current and topical political, social, and economic developments not only in
the region, but also internationally (Grebenschikov, 2002: 1).

2. References to this article of the Criminal Law are made in many press news reports related to arrests of HT members.

© 2006 by verlag irena regener berlin 2



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

The 16 private newspapers must absorb heavy court fines if they offend the honor and dignity of officials. Their circulation,
nevertheless, varies from 10 to 60 thousand copies per week, and their popularity is greater than that of government pub-
lications” (Mambetaliev, 2003: 250-251). According to a 2005 Freedom House report on freedom of the press, the media
in Kyrgyzstan are not free from government control (Freedom House, 2005).

VB was selected for this study for several reasons. First, VB is the only daily — appearing five times per week — national
newspaper. It has the highest circulation in Kyrgyzstan: 8,000 copies printed from Monday to Thursday, and 62,000 copies
on Friday (Internews, www.vb.kg). Second, VB published 215 relevant articles during the past five years. This number is
considerably higher than that found in other major Kyrgyz newspapers.! Third, VB has an electronic database of all articles
published since 1998. None of the other major newspapers posted articles published earlier than 2004 on their websites.?
There is evidence that, considering all the print media in Kyrgyzstan, VB is one of the major sources of information on HT.

From May 2001 to August 2005, this newspaper was loyal to the government, i.e., to ex-president Akaev, because Adil
Toigonbaev, Akaev's son-in-law, owned a controlling interest in VB. Shortly after the change of the Kyrgyz government on
March 24, 2005, Aleksandr Kim, the previous owner of VB, demanded reconsideration of VB ownership, insisting that shares
of VB were unlawfully appropriated by Toigonbaev. On August 15, 2005, Kim’s ownership of VB was restored by a court
decision (<http://news.akipress.org/news/21564>).

1.4 Hizb ut-Tahrir and the Kyrgyz mass media

The Kyrgyz law “On combating extremist activity,” which went into effect on August 19, 2005, contains many references
to the activities of the mass media. “Extremist activity” includes, among other things, activities of the mass media directed
at ... instigating racial, ethnic or religious discord, as well as social discord connected with violence or appeals for violence
...,/ and “... public appeals for the implementation of the mentioned activity or the perpetration of the mentioned activities
... . (Jogorku Kenesh, 2005: 1). Article 8 of the same law warns against promulgating extremist ideas through the mass
media when reporting on extremist activities. Articles # 11 and # 17 also contain regulations that prohibit distributing “ex-
tremist material” or publishing such material on behalf of extremist organizations in the Kyrgyz Republic.

A number of reports reveal that Kyrgyz regional administrations try to limit coverage of HT in the mass media in order to
avoid accusations of violating this and other laws related to media and extremism (Marat, 2005: 3). In her final recommen-
dations on how to combat religious extremism in Central Asian states, Zeyno Baran, Director of International Security and
Energy programs at the Nixon Center, emphasized the crucial role of the media in this process. Not only should there be:
“... free and reliable media sources to which people can turn to receive objective information ... all available media resources
need to be used to disseminate the positive values of Islam and to increase basic levels of religious understanding” (Baran,
2004: 137-138).

Religious topics are, however, not extensively covered and discussed in Central Asian mass media (Freedman et al., 2005;
Loma, 2003). One possible explanation for this phenomenon is that, “Religious freedom and restraint issues are controver-
sial for reporting, as they come into conflict with unofficial government campaigns against pious Muslims” (Machleder quot-
ed in Freedman et al., 2005: 5). The HT organization received limited or no coverage in Central Asian media. In Tajikistan,
“... any information related to this movement [HT] is published under the heading ‘Crimes’, and only with reference to the
law enforcement press service” (Mansurova, 2002: 2). In Uzbekistan, “... there are no reports whatsoever about the activ-
ities of the Hizb-ut-Tahrir radical Islamic party, no accounts of the party’s members brought to trial, no accounts about
protests staged in Ferghana province by wives and mothers of those arrested for links with informal religious organizations”
(Tokhtakhojayeva, 2002: 1). In Kyrgyzstan, “[N]ewspapers and television channels have no balanced approach to the for-
bidden movement. The media persistently repeat the cliché that Hizb-ut-Tahrir's members are terrorists and extremists
who wish to destroy the existing regime and establish an Islamic state in Central Asia, and this is all the authorities want
to talk about” (Grebenschikov, 2002: 2).

The reason journalists avoid writing about HT is that they are afraid to discuss this organization objectively, ... largely
because of the intimidating and repressive attitudes of governments ..."” (Loersch, 2002: 1), and/or because there are few
journalists who know and write about the subject (Sukhov quoted in Grebenschikov, 2002: 3).

1. For example, during the same period MSN published 114 articles that contained references to HT. MSN, a private newspaper,
has the second highest circulation after VB (www.msn.kg; http://www.internews.kg/?pid=81&cid=2&nid=40).

2. Slovo Kyrgyzstana, a state-owned newspaper, has maintained electronic archives of articles published since 2004. Thirty rele-
vant articles were published in 2004-2005 (www.sk.kg). Delo _ doesn’t offer an Internet archive for issues appearing earlier
than 2006 (www.delo.ktnet.kg).

© 2006 by verlag irena regener berlin 3



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

2  Methodology

The method of media content analysis employed in this study draws on the work of Neuendorf (2002), Stacks et al. (1992)
and Stempel et al. (1981). These researchers, whose work spans 70 years, employ similar steps and rules in making quan-
titative media content analyses. The following principles, as stated by Neuendorf, are employed to give the study a scientific
basis: 1) objectivity; 2) a priori design; 3) inter-coder reliability; 4) validity; 5) generalizability; and 6) replicability (Neuen-
dorf, 2002: 11; 80-81; 142). The steps of quantitative analysis identified by the above-mentioned authors include 1) liter-
ature review; 2) definition of messages and/or variables to be studied; 3) data sampling methods that ensure that the
selected messages are representative of all relevant messages; 4) identifying units of analysis, which can include selected
words, themes or attitudes; 5) creating categories to which a unit of analysis can be assigned; 6) coding data in accordance
with the created categories; 7) testing the reliability of the coding system; and 8) tabulating, analyzing and interpreting
the coded results (Neuendorf, 2002: a flowchart for the typical process of content analysis research; Stempel et al., 1981:
119-129; Stacks et al., 1992: 252-253).

The unit of analysis of this study is each article published in VB during the period from January 1, 2001 — December 31,
2005 in which the name Hizb ut-Tahrir is mentioned at least once. Data was derived from the VB web page using a search
engine. Since virtually no quantitative research has been conducted on the portrayal of religious extremist organizations in
pro-government newspapers in Central Asia, this study attempts to fill this gap by using a quantitative media content anal-
ysis that tabulates the number of articles about HT published each year and the number written by various individual jour-
nalists, as well as the types of articles and the tone of reference to HT. The study also makes correlations between author
and year, content and year, tone and year, content and author, tone and author, and content and tone. The independent
variables are time and author. The dependent variables are content and tone. The coding sheet has six columns: sequence
number of the article, year of publication, month of publication, author, content and tone. For an example of the coding
sheet, see Appendix A.

Each article was assigned a number from 1 to 215, starting with January 2001 and ending with December 2005. Years of
publication are encoded with the numbers 1 to 5, starting with 2001 and ending with 2005. Months are encoded from 1 to
12, starting with January and ending with December. During initial encoding, authors were coded with the capital letters
of their initials. Having ascertained that the majority of the articles were written by a small group of journalists, the authors
who wrote 12 or more articles were encoded with the numbers from 1 to 6: Erlan Satybekov is encoded as 1, Oibek Hami-
dov as 2, Mahamadjan Urumbaev as 3, Asel Otorbaeva as 4, Daniyar Karimov as 5, and Urii Kuzminyh as 6. Articles written
by other authors were encoded as 7, and those containing no information about their authors as 8.

Initially, seven content categories were identified: 1) arrests of HT members, 2) activities of HT in Central Asia, 3) some
information on HT per se, 4) some analysis or discourse on how to combat HT, 5) HT name is used either in the title or
lead of the article, with no further reference to HT in the main text of the article, 6) the article contains references to HT,
but overall is completely irrelevant to HT, and 7) article is irrelevant to HT, but reference is made to HT in the context of
terrorism. Using so many categories made the number in each cell of the Statistical Program for Social Sciences too small
to determine whether the correlations were statistically significant. For the statistical analysis, the seven categories were,
consequently, combined into three. Articles solely dedicated to reporting about arrests of HT members were encoded with
the number “1.” The initial categories 2, 3, and 4 were combined as “informative articles” and were encoded with the num-
ber “2,” while the categories 5, 6, and 7 were combined as “irrelevant articles” and encoded with the number “3.” Although
initial categorization of articles is not used in the computerized content analyses, these data are used to establish the dy-
namics of change in types of articles over the study period.

The tone of reference to HT was encoded into three categories: 1) neutral, 2) negative, 3) very negative. A “positive” cat-
egory was initially included, but no article fit into that category, and it was, therefore, dropped. A positive attitude toward
the organization could have been expressed by mentioning that members of the organization help each other in coping
with such problems as unemployment, religious education, funerals, medical care, etc. — but it was not. Neutral articles,
encoded as “1,” were those in which the authors used no adjectives when referring to HT. They refer to the organization
as religious or political, and/or mention that the organization’s goal is to establish a Caliphate. Negative articles, encoded
as “2,” were those containing expressions with reference to HT such as: “prohibited organization,” “clandestine organiza-
tion,” “spreading leaflets with anti-constitutional content,” “"government is concerned (or alarmed) because of HT activi-
ties.” Very negative articles, encoded as “3,” contained references to the organization such as the following: “religious
extremists,” “terrorists,” “radicals,” “religious fanatics” or “threat to the state and/or people.”

A second coder coded every 10%™ article, and her data was compared to the encoding of the primary researcher. The es-
tablished reliability coefficient was 93.2%. SPSS was used for the statistical analysis of the data — frequencies, cross tabu-
lation and Chi-square tests. Excel was used for the graphic presentation of data.

© 2006 by verlag irena regener berlin 4



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

Interviews with the journalists who wrote the majority of relevant articles — Erlan Satybekov, deputy editor-in-chief of VB;
Urii Kuzminyh, a VB journalist in charge of crime reports; Oibek Hamidov, a VB journalist based in Osh, the southern oblast
of Kyrgyzstan; and Mahamadjan Urumbaev, a VB journalist based in Osh — were conducted in an attempt to explain the
quantitative data and to answer questions such as “why” and “wherefore.”

3 Findings

3.1 Year

Of the 215 articles containing references to HT published in VB during 2001-2005, 10 (4.7%) were published in 2001, 48
(22.3%) in 2002, 50 (23.3%) in 2003, 55 (25.6%) in 2004, and 52 (24.2%) in 2005. The number of articles increased
between 2001 and 2002 and then remained virtually constant from 2002 to 2005. There was no support for H-1, that the
number of articles containing references to HT increases over time. Lack of support for the first sub-hypothesis lends sup-
port to the main hypothesis, according to which the coverage of HT in VB didn't provide a complete picture of the organi-
zation. For a graphic representation of these data, see Figure 1.

60

50
40
30
20
10
I \

2001 2002 2003 2004 2005

Figure 1: Frequency per year

3.2 Author

Of the 215 articles, 39 (18.1%) were written by Erlan Satybekov, 20 (9.3%) by Oibek Hamidov, 23 (10.7%) by Mahamadjan
Urumbaev, 12 (5.6%) by Asel Otorbaeva, 15 (7.0%) by Daniyar Karimov, 13 (6.0%) by Urii Kuzminyh, 46 (21.4%) by 29
other authors, and 47 articles (21.9%) did not contain information about their authors. There is support for H-2, that the
majority of the articles are written by a small number of journalists. Support for the second sub-hypothesis lends support
to the main hypothesis. For a graphic representation of these data, see Figure 2.

3.3 Content

Of the 215 articles, 49 articles (22.8%) dealt with arrests of HT members, 109 articles (50.7%) were informative, and 57
articles (26.5%) were mainly irrelevant to the topic. We do not find support for Hypothesis (H-3), that there are fewer
informative articles on HT than the combined number of articles about arrests and irrelevant articles. Lack of support for
the third sub-hypothesis does not lend support to the main hypothesis. For a graphic representation of these data, see
Figure 2.

© 2006 by verlag irena regener berlin 5



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

120

100

80

60

40 |

20 -

Arrests Informative Irrelevant

Figure 2: Frequency of Content

Of 109 informative articles written over the five years, 58 articles (53%) focused primarily on describing HT activities in the
Central Asian region, 30 articles (17.8%) provided general information about the HT organization, and 21 articles (12.5%),
apart from providing relevant information on HT, focused on how to combat it. There is no support for H-4, that the majority
of informative articles address the question of combating HT. Lack of support for the fourth sub-hypothesis does not sup-
port the main hypothesis.

Of 57 articles mainly irrelevant to HT, 6 (10.5%) contained references to HT in the titles or leads of the articles, but nowhere
else in the main text of the articles, 22 (38.5%) contained references to HT in the main text, and 29 (50.95%) contained
references to HT in the context of terrorism. There is support for H-5, that the majority of irrelevant articles contain refer-
ences to HT in the context of terrorism. Support for the fifth sub-hypothesis lends support to the main hypothesis.

3.4 Tone

140

120

100

80

60

40

20 -

Neutral Negative Very negative

Figure 3: Frequency of Tone
Of the 215 articles, 20 (9.3%) contained neutral references to HT, 48 (22.3%) negative, and 127 (68.4%) very negative.

© 2006 by verlag irena regener berlin 6



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

There is support for H-6, that in most cases the tone of references to HT is very negative. Support for the sixth sub-hy-
pothesis lends support to the main hypothesis. For a graphic representation of these data, see Figure 3.

3.5 Content and Year

In 2001, VB published 1 (10.0%) article on arrests of HT members, 7 informative articles (70.0%), and 2 articles (20.0%)
mainly irrelevant to HT. In 2002, VB published 13 articles (27.1%) about arrests of HT members, 23 informative articles
(47.9%), and 12 articles (25.0%) mainly irrelevant to HT. In 2003, VB published 9 articles (18.0%) about arrests of HT
members, 34 informative articles (68.0%), and 7 articles (14.0%) mainly irrelevant to HT. In 2004, VB published 15 articles
(27.3%) about arrests of HT members, 23 informative articles (41.8%), and 17 articles mainly irrelevant to HT (30.9%).
In 2005, VB published 11 articles (21.2%) on arrests of HT members, 22 informative articles (42.3%), and 19 articles main-
ly irrelevant to HT (36.5%). The correlation of content and year is not statistically significant (t=0.111). Support was not
found for H-7, that articles would become less informative over time. Lack of support for the seventh sub-hypothesis does
not provide support for the main hypothesis. For a graphic representation of these data, see Figure 4.

40

35

30

25
W Arrests

20 |_ B @ Informative

Olrrelevant

15 —

10 —

0 - [ ]
2001 2002 2003 2004 2005

Figure 4: Content*Year cross tabulation

3.6 Tone and Content

Of 49 articles about arrests of HT members, 3 articles (6.1%) contained neutral references to HT, 13 (26.5%) negative,
and 33 (67.3%) very negative. Of 109 informative articles, 8 articles (7.3%) contained neutral references to HT, 23 (21.1%)
negative, and 78 (71.6%) very negative. Of 57 articles mainly irrelevant to HT, 9 articles (15.8%) contained neutral refer-
ences to HT, 12 (21.1%) negative, and 36 (63.2%) very negative. The correlation between tone and content is not statis-
tically significant (t=0.347). Support was not found for H-8, that the tone of reference to HT depends on the article’s
content. Lack of support for the eighth sub-hypothesis lends support to the main hypothesis. For a graphic representation
of these data, see Figure 5.

© 2006 by verlag irena regener berlin 7



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

90

80

70
60

W Arrests
@ Informative

50

40
Olrrelevant

30 —

20 —

. H B
o | ol

Neutral Negative Very negative

Figure 5: Tone*Content cross tabulation

3.7 Tone and Year

Of 10 relevant articles published in 2001, none contained neutral references to HT, 1 (10.0%) contained negative refer-
ences, and 9 (90%) very negative ones. Of 48 relevant articles published in 2002, 4 (8.3%) contained neutral references,
4 (8.3%) contained negative references, and 40 (83.3%) very negative ones. Of 50 relevant articles published in 2003, 4
(8.0%) contained neutral references, 9 (18.0%) articles contained negative references, and 37 (74.0%) very negative
ones. Of 55 relevant articles published in 2004, 1 (1.8%) contained neutral references, 14 (25.5%) contained negative
references, and 40 (72.7%) very negative ones. Of 52 articles published in 2005, 11 (21.2%) contained neutral references,
20 (38.5%) contained negative references, and 21 (40.4%) very negative ones. The correlation between negativity and
year is statistically significant (t=0.000). References to HT became more neutral over time. There is no support H-9, that
the number of articles with very negative references to HT increases over time. Rejection of the ninth sub-hypothesis does
not lend support to the main hypothesis. For a graphic representation of these data, see Figure 6.

45
40

35

30

25 Wl Neutral

@ Negative

[ Very negative

15 —

s | [ ] |

2001 2002 2003 2004 2005

Figure 6: Tone*Year cross tabulation

© 2006 by verlag irena regener berlin 8



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

3.8 Content and Author

Of 39 articles written by Satybekov, 1 (2.6%) was about arrests of HT members, 23 (59.0%) were informative, and 15
(38.5%) were mainly irrelevant to HT. Of 20 articles written by Hamidov, 6 (30.0%) were about arrests of HT members,
12 (60.0%) were informative, and 2 (10.0%) were mainly irrelevant to HT. Of 23 articles written by Urumbaeyv, 3 (13.0%)
were about arrests of HT members, 15 (65.2%) were informative, and 5 (21.7%) were mainly irrelevant to HT. Of 12 ar-
ticles written by Otorbaeva, 1 (8.3%) was about arrests of HT members, 6 (50.0%) were informative, and 5 (41.7%) were
mainly irrelevant to HT. Of 15 articles written by Karimov, none was about arrests of HT members, 7 (46.7%) were infor-
mative and 8 (53.3%) were mainly irrelevant to HT. Of 13 articles written by Kuzminyh, 11 (84.6%) were about arrests of
HT members, 2 (15.4%) were informative, and Kuzminyh wrote no articles irrelevant to HT. Of 46 articles written by other
authors, 7 (15.2%) were about arrests of HT members, 24 (52.2%) were informative, and 15 (32.6%) were mainly irrel-
evant to HT. Of 47 articles that contained no information about authors, 20 (42.6%) were about arrests of HT members,
20 (42.6%) were informative, and 7 (14.9%) were mainly irrelevant to HT. The correlation between author and content is
statistically significant (t=.000). There is support for H-10, that there is a strong correlation between the author and the
content of the article. Support for the tenth sub-hypothesis lends support to the main hypothesis. For a graphic represen-
tation of these data, see Figure 7.

30
25 —
20 +—
Bl Arrests
15 | | — | @ Informative
Irrelevant
10 4] | g
51 m }
0 n T —l T T T T
> > © - > < n =
c2 £8 53 _3 Se@ > & 2
58 2% §8 38 ££ 5€ § 3
bg Of e <5 o2 73 o
%) < g O X z
=

Figure 7: Content*Author cross tabulation

3.9 Tone and Author

Of 39 articles written by Satybekov, 3 (7.7%) contained neutral references to HT, 4 (10.3%) negative, and 32 (82.1%)
very negative. Of 20 articles written by Hamidov, 2 (10.0%) contained neutral references to HT, 5 (25.0%) negative, and
13 (65.0%) very negative. Of 23 articles written by Urumbaev, 4 (17.4%) contained neutral references to HT, 2 (8.7%)
negative, and 17 (73.9%) very negative. Of 12 articles written by Otorbaeva, 2 (16.7%) contained neutral references to
HT, 3 (25.0%) negative, and 7 (58.3%) very negative. Of 15 articles written by Karimov, none contained neutral references
to HT, 6 (40.0%) negative, and 9 (60.0%) very negative. Of 13 articles written by Kuzminyh, 2 (15.4%) contained neutral
references to HT, 6 (46.2%) negative, and 5 (38.5%) very negative. Of 46 articles written by other authors, 2 (4.3%) con-
tained neutral references to HT, 14 (30.4%) negative, and 30 (65.2%) very negative. Of 47 articles that did not contain
information about their authors, 5 (10.6%) contained neutral references to HT, 8 (17.0%) negative and 34 (72.3%) very
negative. The correlation between author and tone is not statistically significant (t=0.102). There is no support for H-11,
that there is a correlation between author and tone. Lack of support for the eleventh sub-hypothesis lends support to the
main hypothesis. For a graphic representation of these data, see Figure 8.

© 2006 by verlag irena regener berlin 9



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

40
35 -
30 H
25 | @ Neutral
20 H | @Negative
15 L | OVery negative

10 H

—

= > ] = > < (%) =
g ~ O %> > © O > qh) o
c PTD S0 =9 2 £ S
S8 2¢ 88 88 5 5 3§ 3
LILJ>‘ ON E-Q < = T g :)N (@] ©
T T 5 E S 0Ox S o
n .(cug @) X =z
=

Figure 8: Tone*Author cross tabulation

3.10 Author and Year

Of 39 articles written by Satybekov, 4 (10.26%) were written in 2001, 14 (35.90) in 2002, 10 (25.64%) in 2003, 7 (17.95%)
in 2004, and 4 (7.7%) in 2005. Of 20 articles written by Hamidov, 2 (10.0%) were written in 2001, 2 (10.0%) in 2002, 4
(8.0%) in 2003, 5 (25.0%) in 2004, and 7 (35%) in 2005. Of 23 articles written by Urumbaeyv, 1 (4.35%) was written 2001,
5(21.74%) in 2002, 5 (21.74%) in 2003, 4 (17.39%) in 2004, and 8 (34.78%) in 2005. Of 12 articles written by Otorbaeva,
none were written in 2001, 1 (8.33%) in 2002, 8 (66.67%) in 2003, 3 (25.00%) in 2004, and none in 2005. Of 15 articles
written by Karimov, none were written in 2001, 1 (6.67%) in 2002, 4 (26.67%) in 2003, 6 (40.00%) in 2004, and 4
(26.67%) in 2005. Of 13 articles written by Kuzminyh, none were written in 2001-2003, 6 (46.15%) in 2004, and 7
(53.85%) in 2005. Of 46 articles written by other authors, 2 (4.35%) were written in 2001, 9 (19.57%) in 2002, 7 (15.22%)
in 2003, 11 (23.91%) in 2004, and 17 (36.96%) in 2005. Of 47 articles written by unidentified authors, 1 (2.13%) was
written in 2001, 16 were written (34.04%) in 2002, 12 (25.53%) in 2003, 13 (27.66%) in 2004, and 5 (10.64%) in 2005.
The correlation between author and year is statistically significant (t=.001). For a graphic representation of these data, see
Figure 9.

18
16
E ' 2001
10 | m2002
8 02003
6 . W 2004
4 m 2005
. I
0
= > c © = > < (2] =
o) 4 o)
3 2 é S5 8 ZE = g 2 5
= = T a @0 Q O =) 6 ©
L % O £ % E <5 0o < 5 o
=

Figure 9: Author*Year cross tabulation

© 2006 by verlag irena regener berlin 10



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

The main hypothesis, that the coverage of HT in VB did not provide a complete picture of the HT organization during the
past five years, is supported by 7 sub-hypotheses, but not supported by 4 other sub-hypotheses.

4 Discussion

4.1 Year

Although the number of articles published in 2001 is considerably smaller than that in 2002-2005, this year was important
enough to be included in the time frame of this study, because nine of the ten articles were published after September 11,
2001, the day of the terror attacks on the USA and a crucial turning point for major political transformations in the world,
including subsequent military operations in Afghanistan and Iraq. According to an International Crisis Group report, HT
started operating in Central Asian countries in the mid-1990s. There were, however, a limited humber of articles on HT in
the Kyrgyz press at that time. VB published 25 relevant articles from 1998 to 2000, and references to HT in those articles
were mainly attributed to the incursions of a militant group, allegedly the Islamic Movement of Uzbekistan, in the Batken
oblast of southern Kyrgyzstan in 1999-2000. The lack of articles in 2001 could be explained in various ways: first, notwith-
standing events in Batken, HT may not have attracted much attention from journalists or law-enforcement agencies until
the major terrorist attacks on the USA; second, perhaps there was no journalist at VB knowledgeable about HT or interested
in writing detailed articles about the organization; third, the problem of religious extremism may have been neglected by
the Kyrgyz government and brought up only during particular political events to justify its decisions and/or policies.

ICG researchers reported that, “during 2002 many observers sensed a decline in Hizb ut-Tahrir activity — fewer leaflets
appeared, and some researchers claimed that the reason was a fall-off in financing, perhaps caused by restrictions intro-
duced after the 11 September 2001 terrorist attacks in the U.S.” (ICG, 2003: 14). According to the findings of this research,
the number of articles about arrests of HT members rose from 1 in 2001 to 13 in 2002. Taking into account that HT mem-
bers were identified mainly if caught distributing leaflets, the ICG observation about fewer leaflets in 2002 is not supported.
However, it could be assumed that HT activities were not closely monitored by Kyrgyz law enforcement agencies until Sep-
tember 11, 2001, so that the number of leaflets was greater than in 2002, when the organization had to become more
clandestine to avoid arrests. Four VB journalists noted, however, that articles related to HT appeared in VB after the Batken
events in 1999 and have increased in number since then, due to the increasing frequency of HT activities in the country
(interviews with Satybekov, Hamidov, Urumbaev and Kuzminyh).

The number of relevant articles increased significantly in 2002, and since then has stayed at a level of approximately 50
articles a year. The logic behind seeing support for the main hypothesis because H-1 is not supported is that the more
articles VB publishes referring to HT, the greater would be the probability that VB is providing a complete picture of the
organization.

As noted by Hamidov, who writes for VB in Osh, HT has become a scapegoat that is blamed during periods of instability in
the region, or during a wide range of political events. This view was supported by Urumbaev, who added, however, that
references to HT become more frequent during political events, because HT becomes more active at such times and takes
advantage of opportunities to disseminate propaganda. It can be assumed, then, that the number of relevant articles has
reached a peak level and has not declined, because from 2002 to 2005 there were numerous relevant political events on
the local, regional and international levels.

4.2 Author

The main hypothesis was supported by support for H-2, because it is plausible that a diverse group of authors could provide
differentiated and comprehensive information about HT. That the majority of the articles were written by a small circle of
journalists is attributable to the following factors: Satybekov joined VB in 2001. He has an undergraduate degree in jour-
nalism, has lectured in the USA on religious extremism and terrorism in Central Asia, and has visited Israel and other coun-
tries to learn more about religious extremism. His colleagues regard him as an expert in this area. Urumbaev and Hamidov,
VB journalists based in Osh, the southern part of Kyrgyzstan, are father and son. The father uses a pseudonym not to avoid
persecution for writing about HT, but simply to avoid the repetition of the same name in the newspaper. They joined VB
in 2000 and write about HT as part of their job of covering events in the southern part of the country. The three journalists
noted that they write articles about HT voluntarily and have never been asked by the editor-in-chief to submit additional
articles. Kuzminyh joined VB in 1995 and as part of his duties has written crime reports and covered arrests of HT members
. Although Otorbaeva and Karimov are two of the six main authors, they could not be interviewed. Karimov was on leave,
and Otorbaeva has not worked for VB since 2004.

That 47 relevant articles did not give information about their authors was explained by Satybekov as a technical problem.
According to him, if several articles on the same page are written by the same author, only the last article contains infor-

© 2006 by verlag irena regener berlin 11



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

mation about the author. This convention may not have been taken into account when the articles were published on the
web page. Kuzminyh suggested that unattributed articles are published by VB as expressing the views of the newspaper.
A review of unattributed articles established that the overwhelming majority focused on arrests of HT members or reports
by law enforcement bodies operating mainly in the southern regions of the country. The four main authors were strongly
convinced that their names were reflected in each of their publications.

4.3 Content

Since the number of “informative” articles (109) was higher than the total number of other articles combined (106), the
main hypothesis was not supported. However, the observed difference was negligible, and it is also noteworthy that “in-
formative” articles differed in several respects.

Informative articles were initially subdivided into three groups: 1) articles on the activities of HT members, 2) general in-
formation about the HT organization, and 3) articles on how to combat HT. Articles were also noted if they were: 1) long
(from 700 to 1500 words); 2) solely dedicated to the HT organization and/or its activities; 3) and/or provided exhaustive
information on the organization, including a historical discussion of the origins of HT, its ideology and objectives, its various
types of activity, reasons why it has been banned in various parts of the world, the location of its headquarters and/or its
attitude towards violence and different forms of government.

In 2001 two such informative articles were published: interviews by Satybekov with an imprisoned HT member and with a
religious scholar. He was also the author of three comprehensive articles on HT published in 2002 as part of a series of
articles entitled “Servants of Death.” In 2003 VB did not publish any such comprehensive articles. Karimov and Otorbaeva
wrote one article each that were the most informative articles on HT published that year. In 2004 VB also published two
articles on the topic that were quite informative, although not comprehensive. One of these was an interview by Urii Ale-
ksandrov with the head of the Issyk-Kul regional department of internal affairs. This official, a lieutenant colonel, provided
extensive information on HT’s activities in the country. The other was based on material from the Uzbek Embassy in Kyr-
gyzstan and contained general information about the HT organization, as well as its activities in Uzbekistan. In 2005 VB
published one comprehensive article on HT, which consisted of an interview with Diler Djumabaev, a HT member in Osh.
The interview questions were written by Satybekov, and the interview was conducted by Hamidov. The main hypothesis is
strongly supported by the fact that of 109 articles classified as “informative” in this study only 10 were comprehensive, and
six of these were written by the same person, Satybekov.

Satybekov maintained that VB keeps its readers well informed about HT’s organization, ideology, objectives and origins.
He noted, however, that all the mass media inform the public about HT and that knowledge of the organization depends
not on the quantity of relevant articles, but rather on their quality. According to Satybekov, much detailed information about
HT has been provided by VB and may be repeated for readers about 6 times a year in the form of interviews with knowl-
edgeable persons. He thought that interviews such as the one with Djumabaev permit readers ... to hear the voice of the
other side, and at the same time increase the popularity of the newspaper” (Interview with Satybekov). Moreover, he in-
sisted, overly frequent references to HT in numerous articles on the topic would be counterproductive. If people got used
to reading a lot of information about HT, they might either skip over such articles, or begin to regard the organization as
a part of everyday life. He said the popularity of the newspaper would, consequently, decline (Interview with Satybekov).

The content of articles is carefully considered and discussed prior to publication by Urumbaev and Hamidov in Osh. They
try to avoid mentioning such delicate matters as the ethnic identity of HT members (Interviews with Urumbaev and Hami-
dov). Urumbaev and Hamidov, who are also ethnic Uzbeks, emphasized that highlighting the Uzbek ethnicity of HT mem-
bers might exacerbate inter-ethnic conflict and provoke violence. Printing that a majority of HT members are ethnic Uzbeks
is not prohibited by any official government regulation. Nevertheless, journalists at VB do not write about this fact. The
relevant articles published in 2001 and 2002 make no reference to HT members being Uzbeks. In 2003 two articles men-
tioned that HT leaflets were printed in both the Kyrgyz and the Uzbek languages. In the same year, an author other than
the six main journalists wrote that traditionally HT disseminated its ideas among the Uzbek population in the south. In 2004
there was one reference to an arrested HT member being identified as an Uzbek, and one reference to confiscated HT
leaflets in the Uzbek language. In 2005 two articles contained references to HT leaflets published in the Uzbek language.

Urumbaev said that the possession of weapons by HT members is another issue that should be thoroughly discussed before
reporting it in articles, mainly because this claim has not been proved. However, a number of articles published in VB con-
tain references to law enforcement agencies having proved that HT members possess arms. Such articles appeared in 2002.
A September 3, 2002 article entitled “Terrorist Hideout” reported that the National Security Service had discovered a hide-
out containing weapons, allegedly belonging to HT, in the Jalalabad oblast in the south of Kyrgyzstan. This article was not
written by one of the six main authors. Interestingly, in a number of articles journalists referred to both the discovery of
arms and HT, but did not directly accuse HT of possessing arms. Such references were made very cautiously, so that read-
ers could themselves infer that the arms discovered belonged to HT. In this connection, Urumbaeyv stated that VB has only

© 2006 by verlag irena regener berlin 12



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

two reporters with a real grasp of HT issues: Satybekov and himself. Moreover, as noted by Urumbaev and Hamidov, some
journalists from the north of the country do not possess in-depth knowledge of the organization and “... sometimes are too
harsh ...” in their comments on HT (Interviews with Urumbaev and Hamidov).

4.4 Tone

The reason H-6 appears to support the main hypothesis is that a lack of balanced information cannot contribute to the
presentation of a balanced picture of the organization. This study reveals that no matter whether articles contain informa-
tion about arrests of HT members, general information about the organization or mention of HT by name only, in 90.3%
of the cases references to HT are not neutral. An absence of positive references lends further support to the main hypoth-
esis.

However, the data reveal that the number of articles with neutral references to HT decreased between 2003 and 2004, but
increased significantly in 2005 (4 in 2003, 1 in 2004 and 11 in 2005). Also, the number of negative references to HT steadily
increased over the past five years, and the number of very negative references to HT fluctuated (9 in 2001, 40 in 2002, 37
in 2003, 40 in 2004 and 21 in 2005). These data do not support H-9 and do not lend support to the main hypothesis. Al-
though these two sub-hypotheses seem to contradict each other, it is worth noting that support for H-6 is much stronger
than for H-9.

Negative references to HT were found in 22.3% of the cases. Since the organization is officially banned and operates clan-
destinely, it could, however, be argued that expressions coded as negative portray the organization objectively. Kuzminyh,
Urumbaev and Hamidov expressed this view in regard to their writing. According to Kuzminyh, who has written the lowest
percentage of articles referring to HT very negatively (38.5%), he always writes neutrally on this topic. He considers it his
duty to report information he receives from law enforcement agencies without adding analytical comments, thus avoiding
personal criticism of the organization. According to Hamidov, the articles about HT published in VB are neutral, because
VB doesn’t make any accusations against this organization. He was convinced that he also reported neutrally on HT and
that his tone of reference to HT has not changed over time. Hamidov, however, was very negative in 65% of the cases.
According to Urumbaeyv, the portrayal of HT in VB reflected the real situation. He explained that, “VB presented the com-
bined information of four sources: law enforcement agencies, HT, local clergy, and the local population. References to HT
were close to being neutral, but were a bit negative because of the critical nature of analytical articles. After all, the orga-
nization is officially banned in the territory of the Kyrgyz Republic and cannot be portrayed positively.” Urumbaev, never-
theless, made the second highest percentage of very negative references to HT (73.9%) after Satybekov (82.1%).

Satybekov explained that his attitude toward the organization has been changing over time. As an atheist since childhood,
he claimed to reject all religious organizations, including HT. He claimed that for him all religions present a misleading pic-
ture of the world. He did try to understand HT’s situation, as well as that of other religious organizations that set themselves
apart from the mainstream religions such as Islam and Christianity. He saw the confrontation between official Muslim clergy
and HT as a competition between the two sides for followers. In his view, people join HT, apart from trying to survive under
difficult economic and social conditions, in an attempt to satisfy spiritual needs and to learn more about Islam. HT theolo-
gians, he thought, were knowledgeable and could explain complex questions to ordinary persons in understandable lan-
guage. Official Muslim clergy cannot accept that people join this organization and fail to do anything about it (Interview
with Satybekov).

Satybekov estimated that in 90% of the cases references to HT in VB are negative mainly because HT is banned, and the
objectives of the organization conflict with the Kyrgyz constitution. Of the 32 articles Satybekov wrote about HT in the past
five years, 82.1% contained negative references to it. To justify himself he insisted, “"As a person, I am a radical myself
and a proponent of dictatorship in all spheres. Under a dictatorship, law and order are upheld.” He maintained, however,
that he did not favor burning mosques and physically eliminating HT members, but made it clear that HT should be com-
bated with forceful measures.

Satybekov and Urumbaev noted that there were some positive aspects of HT that could have been covered. They pointed
out, for example, that in the southern part of Kyrgyzstan HT was known for its charitable activities. There was one occasion
on which members organized a feast for the local population. HT members could count on financial support from the or-
ganization when they faced emergencies or medical needs. They held that such information could not, however, be pub-
lished in VB, because "... the ultimate goals of this organization are well known ...” (Interview with Urumbaev), and *... VB
doesn’t promote the HT organization” (Interview with Satybekov).

Another possible explanation for negative references to HT is that Kyrgyz journalists cannot improve their reputation by
writing about positive issues. One finding of quantitative research on Kyrgyz media is that the majority of articles published
in Slovo Kyrgyzstana and Delo _ are negative (Ibraeva et al., 2002: 165-167). To be precise, an analysis of articles con-
taining references to the legislative and executive branches of the Kyrgyz government written by a leading VB journalist in

© 2006 by verlag irena regener berlin 13



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

1998-1999 showed that his comments were negative in 18 of 19 cases (ibid.). It is difficult to expect journalists to write
positively about a banned organization when they cover the government of their country so negatively.

4.5 HT and the mass media

Whereas Kyrgyz leaders of civil society and scholars think that the mass media should be used to combat religious extrem-
ism by promoting religious tolerance and exposing the real objectives of such organizations (Sagnaeva, 2002: 70; Muso-
zoda, 2002: 168; Olimova, 2002: 202; Baran, 2004: 137-138), the journalists interviewed had somewhat different opinions.
Kuzminyh claimed it was not his job to analyze the problem; he was only supposed to report on what happened and where.
“Why"” and “how” questions, he maintained, were not his responsibility. Hamidov and Satybekov maintained that the issue
must be dealt with by the government and not by the mass media. Satybekov explained that, *... the objective of the mass
media is not to campaign against anybody. Our country is not one where the mass media can be regarded as a fourth pillar
of the state. I don't believe the mass media’s role is to combat religious extremism” (Interview with Satybekov). Hamidov
asked, “"Why should VB combat HT at all? This group has a right to think whatever it wants, and we just inform the public
about their ideas and objectives. It is up to the people to decide whether they will follow them or not.” Urumbaev stated
that, “... the mass media, and VB in particular, can only offer explanatory material on its pages, publish objective informa-
tion about the organization so that people will be fully informed and kept up-to-date on the issues” (Interview with Urum-
baev). Summarizing the views of the three journalists on ways of combating HT, it appears that Satybekov, who rejects all
religions, advocates draconian measures against extremists; Hamidov, who describes himself as “half atheist,” believes that
the state should combine “hard” and “soft” measures to combat HT; and Urumbaev, who deeply respects all religions, but
is not a strong believer, feels that HT cannot be combated with harsh measures at all. Instead, state and clergy should
sponsor educational discussions and activities to help people understand the errors of HT ideas.

When the Kyrgyz law “On preventing extremist activity” was adopted on June 30, 2005, it promulgated the official regula-
tion that the mass media is forbidden to publicize extremist ideas. Three of four interviewees, however, had never heard
of this law. Satybekov was aware of it, but said that, "... this law, just like any other law in Kyrgyzstan, doesn't work, and
it will not work for many years because of a very weak legal culture in Kyrgyzstan” (Interview with Satybekov). According
to this law, however, the mass media are not allowed to disseminate extremist material or to contribute to extremist activ-
ities. One question this raises is whether interviews of HT members published in VB can be regarded as spreading extremist
ideas. On the one hand, HT members are Kyrgyz citizens and have a right to practice the freedom of speech guaranteed
by the constitution. On the other hand, they are members of a banned organization and should not be given a public forum.

An analysis of interviews with HT members appearing in VB lends support to the charge that VB has, in fact, given a plat-
form to HT, publishing information that would otherwise be spread clandestinely through HT leaflets. Satybekov’s interview
with Rahimjan Charikov, an imprisoned HT member, was published in VB on September 26, 2001 (Satybekov, 2001). Sa-
tybekov’s questions disclosed important information about HT's objectives and ideology, informing readers as to why this
organization has been banned in many countries throughout the world. Charikov’s answers, moreover, presented HT's
views about political developments in the world and the region. Commenting on the 9/11 terrorist attacks on the USA,
Charikov insisted that, “... America has itself to blame. It provokes terrorism, because, in leading the West, it wants to
suppress Islam” (Charikov quoted in Satybekov, 2001). Among Charikov’s other controversial claims were: “Turkish activist
Mustafa Kemal Ataturk destroyed it [a Caliphate] by splitting it up into a multitude of smaller states. He did it under the
influence of the West ... . Why should we be surprised? Mustafa Kemal was a representative of a Jewish tribe, Yahudi, as
is, by the way, the current Uzbek president, Islam Karimov ... . On February 16, 1999, Islam Karimov organized a great
provocation: an assassination attempt ... on himself, with the help of the special services, in order to accuse true Muslims,
including Hizb ut-Tahrir, of organizing bombings. After that he started arresting anyone who disagreed with the govern-
ment. That is politics!” (Charikov quoted in Satybekov, 2001).

Another interview with a HT member was published in VB after the presidential elections in Kyrgyzstan on July 22, 2005.
Satybekov wrote the questions, and Hamidov conducted the interview. This time the interviewee was Diler Djumabaev, an
entrepreneur and press-attaché of the HT organization. In several of his questions, Satybekov revealed basic information
about HT’s membership, strategies, objectives and ideology. Other questions were aimed, moreover, at ascertaining HT's
view on the presidential elections in Kyrgyzstan, the March events in Kyrgyzstan that resulted in the seizure of the govern-
ment by opposition leaders, on Andijan events in Uzbekistan,! the American airbase in Kyrgyzstan and the London terrorist
bombings in July 2005. Djumabev’s most interesting replies were: “If a mob of people managed to seize power [in Kyr-
gyzstan on March 24, 2005] in a couple of hours, we could have done it even faster”; “We inform the population on what
the sharia [Islamic law] says about elections — the election of those who rule without the Koran and hadis is a sin — and to
vote or not to is the private matter of each individual”; “It was tough for us during Akaev’s rule, now it is even worse. As

1. In May 2005 Uzbek government forces killed several hundred protestors in the main square of Andijan who had gathered to
protest the unfair trial of 23 businessmen.

© 2006 by verlag irena regener berlin 14



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

an entrepreneur, I opened the TV studio ‘Ong’, that couldn’t operate even for three days. There is an ideological struggle
going on”; “[The Andijan events] were organized by the Uzbek special services. Three or four months ago they offered 820
million US dollars to the interested forces to overthrow Karimov’s regime. They invited Hizb ut-Tahrir to lead this activity.
We refused, [because] there will be another Karimov, but the regime will not change”; “Yuldashev is blamed for having
been an HT member. Why doesn’t Uzbekistan slander another activist who occupies a high post in official religious struc-
tures and at the same time a post of nakib in our organization”; “They [the USA] and their allies set up a base here in order
to kill our brothers in Afghanistan. How can we silently watch this?”; “If England starts pressuring Hizb, it means that de-
mocracy is on the verge of collapse. Democracy has its own principles: freedom of personality, speech, religion, etc. If they
renounce these principles, it means that it is curtains for their ideology” (Satybekov and Hamidov, 2005).

One would expect to find answers to Satybekov’s questions in HT's leaflets, but this information was published by VB. Sa-
tybekov mentioned that he had initiated the interview with Djumabaev and that after its publication neither he nor the VB
management was approached by government officials. Djumabaev was, however, arrested on April 25, 2006, almost a year
after the publication. According to state officials, he was arrested because he refused to pay a US $200 electricity bill (Mir-
saitov, 2006). Hamidov said he did not think Djumabaev’s arrest was connected with his membership in HT, and that he
was not going to cover this event in VB (Interview with Hamidov).

4.6 Hizb ut-Tahrir and changes in the Kyrgyz government and Vechernii Bishkek's directorship

Changes in the Kyrgyz government in March 2005 and the VB management in August 2005 seem to have had little influence
on the content or the tone of articles containing references to HT. The only noticeable change is that after the opposition
seized power, VB stopped referring to the former opposition as having contacts with and the support of the HT organization.
The four journalists interviewed were of the opinion that these changes have influenced neither the content nor the tone
of references to HT in VB (Interviews with Satybekov, Hamidov, Urumbaev and Kuzminyh).

5 Conclusions

The quantitative findings of the study revealed that the main hypothesis was supported by 7 of the 11 sub-hypotheses: 1)
the number of articles containing references to HT did not increase over time; 2) the majority of the articles were written
by a small number of journalists; 3) the majority of articles mainly irrelevant to HT referred to the organization in the con-
text of terrorism; 4) the tone of references to HT was very negative in the majority of cases; 5) the tone of reference to
HT did not depend on the article’s content; 6) there was a strong correlation between the authors of articles and the type
of article content; and 7) there was a strong correlation between authors and tone. Two sub-hypotheses — 1) there would
be fewer informative articles on HT than articles about arrests and irrelevant articles combined; 2) articles would became
less informative over time — were not supported by the quantitative data and, consequently, did not lend support to the
main hypothesis. However, qualitative analysis of these sub-hypotheses revealed that they actually did support the main
hypothesis. Two findings — that the majority of the informative articles did not address the question of combating HT, and
that the number of articles with very negative references to HT did not increase over time — do not, however, support the
main hypothesis.

To conclude, VB failed to provide a balanced, complete picture of the organization over the past five years. It provided
information that wasn't balanced, perhaps because a tendency to writing critically and often very negatively about topical
issues, including HT, not only increases the popularity of the newspaper, but also protects journalists against accusations
of supporting an extremist religious organization.

References

Akipress. August 16, 2005."Lowest Court Restored Ownership of Aleksandr Kim.” (Russian text) April 23, 2006 <http://news.akipress.org/
news/21564>

Baran, Zeyno (2004). Hizb ut-Tahrir. Islam’s Political Insurgency. Washington D.C: The Nixon Center.
Berelson, Bernand (1952). Content Analysis in Communication Research. New York: Hafner.

Freedom House. (2005): Freedom of the Press — Kyrgyzstan. April 15, 2006. <http://65.110.85.181/template.cfm?page=16&coun-
try=6770&year=2005>

Freedman, Eric and Walton, Maureen (2006). “Independent News Web Sites’ Coverage of Religion in Central Asia." Central Asian and the
Caucasus, 37 (1), 102-111.

Grebenschikov, Igor (2002). “The Hizb ut-Tahrir Through the Eyes of Kyrgyz Journalists.” Media Insight Central Asia # 22. April 5, 2006
< http://www.cimera.org/en/publications/mica_22.htm>

© 2006 by verlag irena regener berlin 15



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

Ibraeva, Gulnara and Kulikova, Svetlana (2002).History of the Development and Contemporary Condition of the Mass Media in Kyrgyzstan.
(Russian text) Bishkek: AO Salam.

Imomov, Ashurboi (2002). “Continuous Dialogue — The Most Important Way of Solving Problems of Extremism.” (Russian text) Religious
Extremist in Central Asia. Problems and Perspectives. Dushanbe: Devashtich.

International Crises Group (2003). Radical Islam in Central Asia: Responding to Hizb ut-Tahrir. Asia Report # 58: Osh/Brussels.

International Crises Group (2002). 7he IMU and the Hizb-ut-Tahrir: Implications of the Afghanistan Campaign. ICG Asia Briefing Paper:
Osh/Brussels.

Internews (2006). In Kyrgyzstan There Are Daily not Less than 21.3 Newspapers for Each Thousand Kyrgyzstanis. (Russian text) January
19, 2006 < http://www.internews.kg/?pid=818&cid=2&nid=40>

Interview with Hamidov, Oibek. Phone interview, May 4, 2006.

Inteview with Kuzminyh Urii. Bishkek, May 8, 2006.

Interview with Satybekov Erlan. Bishkek, May 4, 2006.

Interview with Urumbaev, Mahamadjan. Phone interview, May 8, 2006.

Jogorku Kenesh (June 30, 2005). Law of the Kyrgyz Republic "On Combating Extremist activities.” (Russian text)
Karimov, Daniyar (2003). “Masters of Recruitment.” (Russian text) Vechernii Bishkek, _ 81 (8187).

Karimov, Daniyar (2002). “Al-Quaida in Kyrgyzstan.” (Russian text) Vechernii Bishkek, _ 241 (8165).

Kushchubekov, Talant (2004). “The Kyrgyz Response.” The Challenge of Hizb ut-Tahrir: Deciphering and Combating Radical Islamist Ide-
ology. Washington D.C: The Nixon Center, 51-58.

Loersch, Andre (2002). “Islam in Central Asian Media: a Preoccupying Silence”. Media Insight Central Asia # 22. April 5, 2006. < http://
www.cimera.org/en/publications/mica_22.htm>

Loma, Yusur (2003). “About Religious Situation in Kyrgyzstan and its Portrayal in Mass Media.” Freedom of Mass Media and Corruption.
Vienna: the OSCE.

Mansurova, Gulchehra (2002). “The Absence of Debate on Islam in the Tajik Media.” Media Insight Central Asia # 22. April 5, 2006. <
http://www.cimera.org/en/publications/mica_22.htm>

Mambetaliev, Kuban (2003). “"Mass Media in Kyrgyzstan in the 21st Century.” (Russian text) Fifth Central Asian Conference Mass Media in
Central Asia — Protecting the Future, Mass Media in Multicultural and Multilingual Societies. Vienna: the OSCE, 25-31.

Marat, Zulfia (2005). "Comments.” (Russian text) Legis/ation and Practice of Mass Media. Kyrgyzstan. _ 1(10) April 15, 2006 <http://
www.medialaw.ru/publications/zip/national/new/kg/10.htm#3>

Mirsaitov, Ikbol (2006). “Activities of “Hizb ut-Tahrir” Should be Combated with Ideological Means.” (Russian text) Fergana.ru April 26,
2006 http://news.ferghana.ru/detail.php?id=153362773851.34,1883,20143302

Musozoda, Hodji Husein (2002). “Religious-Educational Aspects.” (Russian text) Religious Extremist in Central Asia. Problems and Pros-
pects. Dushanbe: Devashtich, 167-170.

Musaev, B. (2004). “Prevention of Development of Extremism in Uzbekistan as a Factor of Maintaining Regional Security.” Prevention of
Extremism in the Countries of Central Asia. Almaty: Institute and National Research and Friedrich Ebert Stiftung, 20-30.

Neuendorf, Kimberley (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Olimova, Saodat (2002). “Round Table Discussion: How to Combat Extremism?” (Russian text) Religious Extremist in Central Asia. Prob-
lems and Prospects. Dushanbe: Devashtich, 93-108.

“Rare Revelations.” (Russian text) Vechernii Bishkek, _ 1754(8099).

Sagnaeva, Saniya (2002). “Religious-Oppositional Groups in Kyrgyzstan: Hizb ut-Tahrir.” (Russian text) Religious Extremism in Central
Asia. Problems and Prospects. Dushanbe: Devashtich, 64-73.

Satybekov, Erlan (2001). “Person with Glass Eyes.” (Russian text) Vechernii Bishkek, _ 185 (7857).
Satybekov, Erlan and Oibek, Hamidov (2005). “Hizb ut-Tahrir: privately.” (Russian text) Vechernii Bishkek, _ 138 (8812).

Satybekov, Erlan and Safin, Roman (2002). “On Tuesday Misir Ashyrkulov was discharged from the Moscow Hospital Named after Burden-
ko.” (Russian text) Vechernii Bishkek, 191(8115).

Stacks, W. Don and Hocking E. John (1992). Essentials of Communication Research. The USA: Harper Collins Publishers Inc.
Stempel III, Guido H. and Westley, Bruce H. (1981). Research Methods in Mass Communication. The USA: Prentice-Hall, Inc., Englewood
Cliffs.

© 2006 by verlag irena regener berlin 16



Irina Wolf conflict & communication online, Vol. 5, No. 2, 2006
Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan: Quantitative Media Content Analysis

Tokhtakhojayeva, Marfua (2002). “A Review of Islam and the Media in Uzbekistan.” Media Insight Central Asia # 22. April 5, 2006. < http:/
/www.cimera.org/en/publications/mica_22.htm>

On the author: Trina Wolf earned an M.A. in political science at the OSCE Academy, Bishkek and a B.A. in International and Comparative
Politics at the American University — Central Asia, Bishkek. She currently works for the Bishkek office of the Deutsche Gesellschaft fuer
Technische Zusammenarbeit (GTZ) GmbH as an assistant to the Official Representative in Kyrgyzstan and Tajikistan.

Address. Karabalta 722000, ulitza Vosmoe Marta, 17 Kyrgyzstan
eMail: wolf.irina@gmail.com; irina.wolf@gtz.kg

© 2006 by verlag irena regener berlin 17



	1 Introduction
	During the past five years, Vechernii Bishkek (VB), a Kyrgyz national newspaper with the largest ...
	To answer these questions, the following eleven sub-hypotheses are tested: (H1) the number of art...
	“Hizb ut-Tahrir al-Islami” (“Party of Islamic Liberation”) was founded in 1952 in a Jordanian-rul...
	HT reached Central Asia in the second half of the 1990s (ICG, 2002: 6). In this region, “the majo...
	In November 2003, the Kyrgyz Supreme Court banned HT and designated it as an extremist organizati...
	On January 6, 2006, 180 newspapers were registered in Kyrgyzstan, but de facto the number of news...
	VB was selected for this study for several reasons. First, VB is the only daily – appearing five ...
	From May 2001 to August 2005, this newspaper was loyal to the government, i.e., to ex-president A...
	The Kyrgyz law “On combating extremist activity,” which went into effect on August 19, 2005, cont...
	A number of reports reveal that Kyrgyz regional administrations try to limit coverage of HT in th...
	Religious topics are, however, not extensively covered and discussed in Central Asian mass media ...
	The reason journalists avoid writing about HT is that they are afraid to discuss this organizatio...

	2 Methodology
	The method of media content analysis employed in this study draws on the work of Neuendorf (2002)...
	The unit of analysis of this study is each article published in VB during the period from January...
	Each article was assigned a number from 1 to 215, starting with January 2001 and ending with Dece...
	Initially, seven content categories were identified: 1) arrests of HT members, 2) activities of H...
	The tone of reference to HT was encoded into three categories: 1) neutral, 2) negative, 3) very n...
	A second coder coded every 10th article, and her data was compared to the encoding of the primary...
	Interviews with the journalists who wrote the majority of relevant articles – Erlan Satybekov, de...
	Of the 215 articles containing references to HT published in VB during 2001-2005, 10 (4.7%) were ...
	Of the 215 articles, 39 (18.1%) were written by Erlan Satybekov, 20 (9.3%) by Oibek Hamidov, 23 (...
	Of the 215 articles, 49 articles (22.8%) dealt with arrests of HT members, 109 articles (50.7%) w...
	Of 57 articles mainly irrelevant to HT, 6 (10.5%) contained references to HT in the titles or lea...
	Of the 215 articles, 20 (9.3%) contained neutral references to HT, 48 (22.3%) negative, and 127 (...
	In 2001, VB published 1 (10.0%) article on arrests of HT members, 7 informative articles (70.0%),...
	Of 49 articles about arrests of HT members, 3 articles (6.1%) contained neutral references to HT,...
	Of 10 relevant articles published in 2001, none contained neutral references to HT, 1 (10.0%) con...
	Of 39 articles written by Satybekov, 1 (2.6%) was about arrests of HT members, 23 (59.0%) were in...
	Of 39 articles written by Satybekov, 3 (7.7%) contained neutral references to HT, 4 (10.3%) negat...
	Of 39 articles written by Satybekov, 4 (10.26%) were written in 2001, 14 (35.90) in 2002, 10 (25....
	Although the number of articles published in 2001 is considerably smaller than that in 2002-2005,...
	ICG researchers reported that, “during 2002 many observers sensed a decline in Hizb ut-Tahrir act...
	The number of relevant articles increased significantly in 2002, and since then has stayed at a l...
	As noted by Hamidov, who writes for VB in Osh, HT has become a scapegoat that is blamed during pe...
	The main hypothesis was supported by support for H-2, because it is plausible that a diverse grou...
	That 47 relevant articles did not give information about their authors was explained by Satybekov...
	Since the number of “informative” articles (109) was higher than the total number of other articl...
	Informative articles were initially subdivided into three groups: 1) articles on the activities o...
	In 2001 two such informative articles were published: interviews by Satybekov with an imprisoned ...
	Satybekov maintained that VB keeps its readers well informed about HT’s organization, ideology, o...
	The content of articles is carefully considered and discussed prior to publication by Urumbaev an...
	Urumbaev said that the possession of weapons by HT members is another issue that should be thorou...
	The reason H-6 appears to support the main hypothesis is that a lack of balanced information cann...
	However, the data reveal that the number of articles with neutral references to HT decreased betw...
	Negative references to HT were found in 22.3% of the cases. Since the organization is officially ...
	Satybekov explained that his attitude toward the organization has been changing over time. As an ...
	Satybekov estimated that in 90% of the cases references to HT in VB are negative mainly because H...
	Satybekov and Urumbaev noted that there were some positive aspects of HT that could have been cov...
	Another possible explanation for negative references to HT is that Kyrgyz journalists cannot impr...
	Whereas Kyrgyz leaders of civil society and scholars think that the mass media should be used to ...
	When the Kyrgyz law “On preventing extremist activity” was adopted on June 30, 2005, it promulgat...
	An analysis of interviews with HT members appearing in VB lends support to the charge that VB has...
	Another interview with a HT member was published in VB after the presidential elections in Kyrgyz...
	One would expect to find answers to Satybekov’s questions in HT’s leaflets, but this information ...
	Changes in the Kyrgyz government in March 2005 and the VB management in August 2005 seem to have ...

	5 Conclusions
	The quantitative findings of the study revealed that the main hypothesis was supported by 7 of th...
	To conclude, VB failed to provide a balanced, complete picture of the organization over the past ...


